Improve Your Life

Skänk DIY

Publicerad 2013-03-12 00:12:34 i Allmänt, DIY, Inredning,

Jag tror inte jag har visat er skänket som jag målat om slutet på förra året?
Den var i obehandlad furu om jag inte har fel. Det behövdes rengöras med målartvätt (Clas Ohlssons är bäst), kvistlackas/ grundmålas (2 lager men Jotuns) för att sedan lackas i den färg jag valt ut (3 lager gick det på). Färgen är ljus grå med mörkare nyans på små detaljer. Det sista piffet återstår med att byta ut knopparna till något festligare. Ännu har jag inte hittat något jag fastnat för och som passar möbeln.
 
 
Det var mycket enkelt och skoj att göra. Och för att vara mitt första målar projekt så bidde det super!
Nöjd :)
 
Kram!
 

Kommentarer

Postat av: henrik

Publicerad 2015-05-17 21:13:04

hej!

strålande resultat!

i vilka steg arbetade du? har du någon arbetsbeskrivning på hur du gjort? spraymålad? ser väldigt jämn ut på ytan.

mvh henrik

Svar: Hej Henrik! Tack!! jag ber om ursäkt för så sent svar. Har lagt bloggen åt sidan ett tag. Mitt tips är att använda en bra pensel för tro mig det gör stor skillnad . Köp en dyr, för där får du vad du betalar för. De på min färghandel rekommenderade en som var ämnad för just en slät yta som jag ville ha det. Färgen jag använde var Beckers om jag minns rätt. Du behöver först rengöra hela möbeln med målartvätt. Sedan Grundmåla, satsa även här på en bra grundfärg, låt torka, slipa bort ojämnheter, måla med lackfärg och klart.

Jag målade först stommen, och medan den torkade målades även lådor och dörrar.
jasmin mustafa

Postat av: Nettan

Publicerad 2016-12-15 07:44:27

Vilket fint resultat!!
Efter att ha sett din skänk, blev jag väldigt sugen på att fixa några möbler hemma själv :)
Målade du med pensel eller sprayade du på lackfärgen?
Vad hade du för lackfärg?

Svar: Hej Nettan! Jag använde Beckers lackfärg. Minns ej koden då jag inte är noga med välja kulörer 😜 Huvudsaken färgen har rätt glans/matt och blir bra i både ljus och mörka miljöer. Jag tror att jag lyckades bra för att vara en nybörjare just för att jag följde en lista på alla moment. Och att jag tog det inte på största allvard då skänken var secondhand. Men den fick nytt liv och har följt familjen i ett par år. Först i form av en skänk...sedan sågade jag till den och det bidde en köksbänk haha ...och nu sist fick den flytta till uteplatsen medan några lådor fick bli till andra pyssel projekt. Så vi har använt varenda bit av den till slut.
Täckt med ett extra lager lasyr och plasttäcke väntar den våren nu 💝😏 få se om den klarar sig denna magiska skänk lol
jasmin mustafa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Jasmin

Min profilbild

En glad och kreativ tjej i trettioårsåldern. Här följer ni mina tankar om livet, föräldraskap, inredning och DIY projekt. Jag skriver om sådant som berör mig och hoppas inspirera andra med ett och annat. Trevlig läsning och Välkomna!

Kategorier

Arkiv

Följ med!