Improve Your Life

Ingen Halal Mat i uppsala?

Publicerad 2011-03-27 16:37:32 i Islam,

Nu är jag urförbannad på Uppsala!
Finns ingen jäkla halal-mat restaurang här i den jävla stan och alla muslimer äter icke halal mat till höger och vänster!  Det finns ingen förståelse för Islam längre och människor lever som i medeltiden helt  omedvetna om vad som gäller. Till och med i V-ås (västerås) fanns det två halal-mat restauranger där jag kunde njuta av urgod mat.
Förstå att en hel del av slöjbärande i Uppsala äter helt fel.. ni som uppger er vara troende????? Vad har tagit åt er. Det står klart o tydligt i koranen att troende muslimer endast får inta halal slaktad kött bland mycket annan mat...

Jag tänker ta upp det med Uppsala mosken om att öppna ett mat ställe för oss troende. vad fan.. sthlm är ju full med såna restauranger vrf inte här?
 
Update:
Jag publicerar härmed det brev jag fått idag 02-08-2012 från Mc Donalds anågende halal kycklingen som många tror sig kunna äta på restaurangen.
 
Hej!
Jag skriver med anledning av den debatt som pågår hos den muslimska kundkretsen som dagligen besöker era restauranger. Det cirkulerar att ni använder er av Kyckling från företaget Danpo. Danpo i sin tur säljer även halal slaktad kött till muslimska konsumenter. Min fråga till er lyder så här: Använder ni er av samma kött, dvs den halal slaktade kycklingen från Danpo i era kyckling burgare?

Med vänliga hälsningar
Jasmin 
 
 
Hej Jasmin!

Tack för din fråga!
McDonald's kycklingprodukter i Sverige är inte certifierade eller märkta som halal, då varken tillverkningen i Europa eller våra restauranger uppfyller de komplicerade kriterier som gäller för Halal-certifiering.

All kyckling som köps av McDonald's i Europa kommer från utvalda slakterier och leverantörer som är godkända av EU, och som uppfyller McDonald’s stränga krav på kvalitet, säkerhet och djuromsorg. Dessa krav innefattar bland annat fullständig bedövning innan slakt. Utomstående oberoende experter kontrollerar regelbundet att dessa anläggningar uppfyller både lokala lagar och EU-förordningar, liksom McDonald's egna krav.

Däremot använder vissa kycklingslakterier som levererar till McDonald's i Europa metoder som uppfyller krav ställda av vissa halalcertifieringsorgan. Det betyder dock inte att våra produkter är halal. Oberoende revisioner och våra leverantörers egna granskningar bekräftar att även dessa slakterier är hundraprocentigt förenliga med EU föreskrifter och med McDonald's egna rigorösa krav på kvalitet, hygien, livsmedelssäkerhet och djurskydd.

Gällande nötköttprodukter så är inte heller dessa certifierade eller märkta som halal och det är ingen av våra leverantörer av nötkött som använder metoder som uppfyller krav ställda av halalcertifieringsorgan.

Jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,
----------, McDonald's Kundservice McSvar

Jasmin

Min profilbild

En glad och kreativ tjej i trettioårsåldern. Här följer ni mina tankar om livet, föräldraskap, inredning och DIY projekt. Jag skriver om sådant som berör mig och hoppas inspirera andra med ett och annat. Trevlig läsning och Välkomna!

Kategorier

Arkiv

Följ med!